O tom, že v souvislosti s umělou inteligencí stojíme na křižovatce a čekají nás v budoucnu velké změny, není pochyb. Ty se však netýkají jenom uživatelů, ale také samotného procesu programování. Jak se budou vyvíjet další generace programovacích jazyků a co to v globálu znamenat? Ve videu předestírá programátor Pavol Hejný.
 

Exkurz: začalo to generací 0

Doložené předchůdce dnešních počítačů můžeme směle označit GENENERACE 0. V 18. století se objevil šachový počítač, kterému se říkalo Turek.

Ačkoliv byl prezentován jako stroj, který umí automatizovaně hrát šachy (také sehrál řadu vítězných partií), jednalo se o mystifikaci (uvnitř „stroje“ byl skrytý skutečný šachista, který Turkovu ruku ovládal).

Nicméně zde platilo, že lidský mozek byl využit jako procesor a zahrnuje myšlenku automatizace lidské práce.

Počítačová generace 0 znamená, že jako výpočetní stroje jsou použiti sami lidé. Analogicky: Představte si, jak se proměnila práce překladatelů v éře chytrých překladačů? Položte si poté otázku, jak bude jejich práce vypadat za 50 let.

Generace 1: Programování jako přepojování kabelů

Optikou člověka 21. století bylo první programování na počítačích mechanické přepojování kabelů. První generace počítačů přichází s objevem elektronky, jejich rozměry byly obrovské. Skládaly se z logických jednotek tranzistorů a dalších komponent.

A programování? Tak to bylo v principu přepojování drátů a zapojit fyzické zapojování obvodů. Typicky se o přepojování kabelů staraly ženy, propojovaly jednotlivé části počítače tak, aby tak, aby vytvořili ten správný obvod.

Nová generace programovacích jazyků ✨ Promptbook

Pavol Hejný, programátor

» Aplikace Promptbook

Generace 2: Vznik symbolického jazyka

Revoluční myšlenkou, která vedla ke vzniku programovacího jazyka, jak si jej dokážeme představit dnes, bylo převést prosté přepojování kabelů do symbolického jazyka.

Druhá generace počítačů přichází s tranzistorem. Díky jeho vlastnostem se počítače zmenšily, zrychlily, zvýšila se jejich spolehlivost a snížila spotřeba energie. Počítače pracovaly tzv. dávkově (zadána sada úloh ke zpracování a následně spuštěno).

V této generaci počítačů také začínají vznikat operační systémy a první programovací jazyky (Cobol). Symbolem této generace byly děrné štítky.
 

Generace 3: Samostatné symbolické jazyky

Abstraktnější, obecnější a nejsou svázány s konkrétním hardwarem. Pokud dnes někdo vytváří špičkové webové stránky, často nemusí vědět, jak přesně fungují procesory např. od Intelu.

Ale stále je potřeba, aby člověk, který program píše, byl programátor se znalostí konkrétního jazyka. Typickými zástupci této generace programovacích jazyků je Python nebo Javacript.

Máme zde SQL jako jazyk pro práci s daty a také další jazyky určené k popisu grafických rozhraní.

Typickým příkladem je HTML, které umožňuje pomocí symbolického jazyka popsat grafické či strukturální rozhraní. Vždy je přitom přítomen nějaký zdrojový kód.

Generace 4: Přirozený jazyk místo symbolického

Otázka, kterou řešíme, zní: Mohou být jazyky třetí generace nahrazeny, a je možné místo symbolických jazyků použít přirozený lidský jazyk? Jak jazyky 4. generace budou nejspíš vypadat?

Budoucí generace aplikací bude primárně psaná v přirozeném jazyce. Nejspíš vznikne zcela nová profese. Programátoři (či spíše pracovně prompteři) nebudou psát v Pythonu, trénovat jazykové modely ani nastavovat grafové databáze.

Na čem pracujeme?

Tento jazyk se nazývá Book a systém, ve kterém může běžet, se jmenuje PromtBook. Jedná se o metajazyk, který umožňuje popsat aplikaci, aniž bychom se museli zabývat implementačními detaily, které probíhají na pozadí.

Generace 4: Přirozený jazyk místo symbolického

Pokud srovnáváme i pohledu nastupující AI, většina společností, která integruje jazykové modely (např. různé AI chatbot), pořád k problematice přistupují z pohledu 3. generace symbolického jazyka.

Z pohledu čtvrté generace se budou nejspíš řešit zcela odlišné věci. Větší důraz bude kladen na koncepty jako virtuální persony, virtuální týmy, virtuální nástroje a agentizaci.

Z hlediska profese bude místo člověka, který umí symbolický jazyk, umí trénovat modely, upřednostňován spíše ten, který v rámci problematiky bude umět skvěle abstrahovat a pracovat s přirozeným jazykem.

Čeká nás proměna stávajících konceptů

Dnešní aplikace mají typicky podobu mobilní aplikace dostupné na App Store, Google Play, webové stránky, frameworku nebo databáze. Všechny uvedené aplikace se zásadně pojí s tím, jak jsou aplikace navrženy a distribuovány.

Tyto koncepty čeká v budoucnu nejspíš velká změna. Místo klasických databází budou pracovat se znalostními bázemi a místo frameworků se zaměří na různé strategie a techniky pro směrování (promptování) a interakci s daty.

Aplikace tak budou spíše fungovat jako asistenti přizpůsobené konkrétním potřebám uživatelů.

Co nového ve světě AI?

TOP 10 dovedností budoucnosti

TOP 10 dovedností budoucnosti

Zběsilé tempo 21. století nepolevuje. Technologické inovace, automatizace, umělá inteligence mění...

Promptujeme logo
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.